Publikacje strona: 6
Wołodymyr Tureć, Z zagadnień pedagogiki wokalnej,
58 s., format A5, ISBN 83-7133-199-1, AŚ Kielce 2003, cena 8,00 zł
Niezwykle ważną sprawą jest poznanie metod pracy pedagogów, uzyskanie odpowiedzi na pytania, jak kształcą oni śpiewaków, jak pomagają im w osiąganiu doskonałości, jak tworzą trwałe podstawy techniki wokalnej, umożliwiające przekazanie treści i idei zawartych zarówno w utworach klasycznych, jak i we współczesnych. Autor podkreśla, iż potrzeba wiele wysiłków ze strony wokalistów, uczonych i pedagogów, by stworzyć jednolitą metodę pedagogiki wokalnej. Skrypt poświęcony jest właśnie tym zagadnieniom.
Aleksandra Wieloch, Uwarunkowania kształcenia głosu uczniów klas ósmych,
213 s., format A5, ISBN 83-7133-125-8, AŚ Kielce 2000, cena 12,00 zł
W pracy podjęto temat kształcenia głosu młodzieży w klasach szkoły podstawowej. Jest to praca badawcza, mająca na celu znalezienie odpowiedzi na pytanie: Czy możliwe jest podniesienie efektywności kształcenia głosu uczniów szkoły podstawowej podczas realizacji przedmiotu „muzyka”? Jeśli tak, to jakie czynniki warunkują odpowiedni poziom i efektywność kształcenia głosu na lekcji muzyki? Podjęto w niej próbę zbadania końcowego efektu procesu kształcenia głosu uczniów klas ósmych, a także ustalenia czynników warunkujących pomyślną realizację tegoż kształcenia. „Temat badawczy pracy wchodzi w obszar problematyki skuteczności kształcenia, ocenianej w procesie edukacji szkolnej. Waga tej problematyki jest doniosła, szczególnie dla prac nad doskonaleniem procesów kształcenia w szkole stopnia podstawowego i ponadpodstawowego. Wybór takiego problemu badawczego jest uzasadniony. Daje się bowiem zauważyć obniżenie efektów nauczania, emisji głosu i spadek zainteresowania śpiewem i muzyką chóralną. Podjęcie zatem przez autorkę badań na ten temat było celowe, aby wskazać czynniki warunkujące prawidłowy przebieg procesu kształcenia głosu uczniów”.
Prof. dr hab. Sylwester Matczak
Jerzy Mądrawski, Twórczość kompozytorska Bogdana Dowlasza na akordeon
59s., format A4, ISBN 83-87759-58-9, Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina, Warszawa 2000
W książce dokonano zestawienia i omówienia wszystkich dostępnych kompozycji Bogdana Dowlasza na akordeon pod kątem analizy formalnej i przydatności w procesie dydaktycznym. Autor przedstawił walory estetyczne i artystyczne dzieł. Publikacja stanowi kompendium wiedzy dla wykonawców i pedagogów. Wykorzystywana jest ona do dalszych badań i analiz dotyczących współczesnej literatury akordeonowej XX i XXI wieku.
Barbara Smoleńska-Zielińska, Młodzież wobec wartości muzyki współczesnej
271s., ISBN 83-87759-83-X, Wydawnictwo Akademii Muzycznej Warszawa 2002
Temat książki to: wartości muzyki współczesnej oraz możliwości ich odbioru przez młodzież klas licealnych szkół ogólnokształcących. Część pierwsza teoretyczna ujawnia te wszystkie cechy, właściwości współczesnego dzieła muzycznego, poprzez które wartość może się przejawić. W części drugiej autorka prezentuje badania własne, łącznie z projektem cyklu lekcji poświeconych muzyce współczesnej w klasach licealnych. „Smoleńska-Zielińska pisze o trudnościach w odbiorze, jakie niewątpliwie muzyka ta nastręcza (s.136-140). Autorka wyraża wszakże przekonanie, iż obcowanie właśnie z dziełami muzycznej współczesności ma niebagatelną wartość edukacyjną: kształtuje m.in. ‘otwartość, a nawet gotowość nawiązania dialogu z tym co inne, odrębne, obce, nieznane, nowe’, jak również ‘humanistyczne spojrzenie na muzykę w związku z kulturą epoki, historią, filozofią, religią, innymi dziedzinami sztuki’ oraz ‘wyposaża ucznia w kompetencje pozwalające na świadomy wybór w świecie otaczającej nas kultury”’(s.26); autorka twierdzi też, że ‘muzyka współczesna silniej oddziałuje na emocje i wyobraźnię niz muzyka tradycyjna’ (s. 136)”.
(Cytat z recenzji Małgorzaty Komorowskiej, 0 naszej muzycznej współczesności,
„Ruch Muzyczny” 2004, nr. 1.)
Barbara Smoleńska-Zielińska, Fryderyk Chopin i jego muzyka
ISBN 83-02=05738-X, WSiP Warszawa 1995r, cena 25zł.
Książka ta jest adresowana do szerokiego grona czytelników. Łączy żywą, ciekawą narrację z bogatą i ważką treścią, opartą na solidnej, aktualnej wiedzy o wielkim kompozytorze. Nie ma tu uroczystego pustosłowia, nie ma też fałszywych legend, jakich wiele wokół artysty narosło. Życie i postać Chopina opisane są w sposób niezwykle sugestywny; autorka kreśli barwny obraz jego epoki oraz środowisk, wśród których się obracał, charakteryzuje muzykę w sposób popularny, bez muzykologicznych analiz, raczej od strony słuchacza, przekazując mu jednak wszystkie ważne informacje i wprowadzając go w istotę stylu i piękna Chopinowskiej sztuki.
Książka została wydana w języku polskim i japońskim.
Barbara Smoleńska-Zielińska, Przeżycie estetyczne muzyki
110s., ISBN 83-02-04397-4, WSiP Warszawa 1991, seria „Sztuka – kultura – wychowanie”,
„Książka (….) stanowi rodzaj zwięzłej propedeutyki do rozległego działu estetyki muzycznej. (…) Nie jest to rozprawa naukowa czy akademickie studium z estetyki, ani też wyczerpujaca monografia zagadnienia. Założenia książki są bowiem dydaktyczne, a jej charakter popularyzatorski. (…) Sądzę jednak, że zasięg książki będzie znacznie szerszy, że sięgną po nią studenci muzykologii i wydziałów teoretycznych akademii. Jak również kupią ją chętnie miłośnicy muzyki istotnie muzyką zainteresowani. Jest to bowiem książka z gatunku szczególnie cennych prac, które wydatnie poszerzają horyzont poznawczy zjawisk estetycznych i pogłębiają naszą świadomość sztuki.(….) Autorka proponuje czytelnikowi własną teorię przeżycia estetycznego muzyki (…). Jej teoria ugruntowana jest w humanistycznej psychologii sztuki (…) oraz w fenomenologii. Światopogląd muzyczny, jaki się w książce rysuje streścić można w jednym kluczowym zdaniu: „słuchamy muzyki po to, aby dotrzeć do jej wartości”’.
(Z recenzji Bohdana Pocieja, Jak przeżywamy muzykę, „Ruch Muzyczny” 1991, nr.11.)