Katedra Muzyki Wydział Sztuki

STUDENCKIE KOŁO NAUKOWE MUZYKÓW

Studenckie Koło Naukowe Muzyków działa w Instytucie Edukacji Muzycznej Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach od 1974 roku i od ponad czterdziestu lat zrzesza studentów pragnących poszerzyć swoje zainteresowania muzyczne. Początkowo koło prowadziła dr Irena Szypułowa idr Maria Kaczmarkiewicz, później opiekę merytoryczną sprawowały: drAleksandra Wieloch, dr Maria Skuczyńska, dr Magdalena Floreki dr Marek Kawiorski.

W skład Zarządu Koławchodzą: przewodniczący i zastępca przewodniczącego. Członkowie SKNM prowadzą wielokierunkową działalność naukową, której efekty przedstawiane są podczas Sesji Studenckich Kół Naukowych. Praca członków Studenckiego Koła Naukowego Muzyków opiera się przede wszystkim na organizowaniu cyklicznych spotkań, podczas których poruszane są wszelkie interesujące studentów tematy związane nie tylko zżyciem muzycznym, ale z ogólnie pojętym życiem artystycznym. Studenci podejmują badania dotyczące różnych aspektów obecności muzyki we współczesnym świecie. Na spotkaniach rozwijają swoje zainteresowania poprzez wykłady i dyskusje, a także poprzez studiowanie literatury z zakresu historii muzyki, metodyki nauczania muzyki, muzykoterapii oraz metodologii badań naukowych.

W skład Zarządu Koławchodzą: przewodniczący i zastępca przewodniczącego. Członkowie SKNM prowadzą wielokierunkową działalność naukową, której efekty przedstawiane są podczas Sesji Studenckich Kół Naukowych. Praca członków Studenckiego Koła Naukowego Muzyków opiera się przede wszystkim na organizowaniu cyklicznych spotkań, podczas których poruszane są wszelkie interesujące studentów tematy związane nie tylko zżyciem muzycznym, ale z ogólnie pojętym życiem artystycznym. Studenci podejmują badania dotyczące różnych aspektów obecności muzyki we współczesnym świecie. Na spotkaniach rozwijają swoje zainteresowania poprzez wykłady i dyskusje, a także poprzez studiowanie literatury z zakresu historii muzyki, metodyki nauczania muzyki, muzykoterapii oraz metodologii badań naukowych.

Naukowa działalność studentów zostaje udokumentowana w postaci artykułów, zktórych część prezentowana jest podczas Sesji Studenckich Kół Naukowych, a następnie wydana w postaci publikacji. Udział członków SKNM wsesjach datowany jest od 1995 roku iod tegoczasu obejmuje około40 artykułów naukowych. Tematyka artykułów jest bardzo różnorodna i dotyczy niemal wszystkich aspektów obecności muzyki w życiu człowieka:

a)historia muzyki;
b)muzyka w pedagogice i rewalidacji;
c)związki muzyki z psychologią i medycyną;
d)muzyka a etnografia;
e)amatorski ruch muzyczny;
f)synteza sztuk pięknych;
g)muzyka we współczesnych mediach.

Zakres zagadnień podejmowanych w badaniach jest dość rozległy. Uczestnictwo w Kole Naukowym umożliwia studentom rozwijanie pasji i pogłębianie wiedzy z wybranej dziedziny oraz ułatwia nawiązywanie kontaktów z ludźmi o podobnych zainteresowaniach.

Oprócz działalności naukowej, studenci zrzeszeni w Studenckim Kole Naukowym Muzyków podejmują różnego rodzaju inicjatywy o charakterze artystycznym uczestnicząc w koncertach, recitalach i rozmaitych występach.

Studenci podczas wykładów

Udział członków Studenckiego Koła Naukowego Muzyków w Konferencjach i Sesjach Naukowych:

1.Agata Szwed: „Rola chórów w umuzykalnianiu środowiska”(IV sesja SKN –25.04.1995 r.).
2.Iwona Piróg: „Edukacyjna rola pozaszkolnego systemu wychowania muzycznego” (IV sesja SKN –26.04.1995 r.) .
3.Agata Szwed: „Wpływ środowiska i rodzinnego folkloru na twórczość najsłynniejszych kompozytorów polskich”(V sesja SKN -22.04. 1996 r.).
4.Aneta Lech: „Formy umuzykalniania dzieci i młodzieży w Domach Kultury” (V sesja SKN –22.04. 1996 r.).
5.Magdalena Mazurczak: „Wpływ ćwiczeń muzyczno-ruchowych na rozwój słuchu i mowy u dzieci niepełnosprawnych” (V sesja SKN–23.04. 1996 r.).
6.Agnieszka Stępniakowska: „Jak ratować folklor miejski” (VI sesja SKN -11.05. 1997 r.).
7.Magdalena Mazurczak -Boczar: „Metoda K. Orffa jako jeden ze sposobów nauki muzyki w klasach I -III szkoły podstawowej”(VI sesja SKN -12.05.1997r.).
8.Aneta Lech: „Muzyka w oczach filozofów na przestrzeni dziejów”(VI sesja SKN -12.05.1997 r.).
9.Magdalena Mazurczak -Boczar: „W jaki sposób wykorzystuje się muzykę jako formę terapii w pracy z dziećmi upośledzonymi”(VII sesja SKN -21.04.1998 r.).
10.Agnieszka Stępniakowska: „Działalność artystyczna najwybitniejszych kapel ludowych w Polsce”(VII sesja SKN -22.04.1998 r.).
11.Aneta Lech: „Faustowska tajemnica Chopina” (VII sesja SKN -22.04. 1998 r.).
12.Marta Zaród: „Ludwik van Beethoven prekursorem romantyzmu”(VIII sesja SKN –13.04.1999 r.)
13.Anna Wiśniewska: „Jak rozwijać zdolności muzyczne dzieci w wieku szkolnym” (VIII sesja SKN –13.04.1999 r.).14.Aneta Lech: „O miłości w literackiej twórczości Karola Szymanowskiego”(VIII sesja SKN –14.04.1999 r.).
15.Magdalena Ludwinek: „Rewalidacja dzieci niepełnosprawnych poprzez zajęcia muzyczno-ruchowe”(VIII sesja SKN –14.04.1999 r.).
16.Magdalena Mazurczak -Boczar: „Specyfika Studium Wychowania Muzycznego im. Carla Orffa przy Akademii Muzycznej w Warszawie”(VIII sesja SKN -14.04.1999 r.).
17.Anna Wiśniewska: „Jak prowadzić dziecięce zespoły muzyczne”(IX sesja SKN -11.04 2000 r.).
18.Marta Zaród: „Kobiety w życiu Ludwika van Beethovena”(IX sesja SKN –12.04.2000 r.).
19.Anna Wiśniewska: „Oddziaływanie muzyki na osobowość człowieka”(X sesja SKN -20.04.2001 r.)
20.Marta Zaród: „Muzyka a medycyna” (X sesja SKN –20.04.2001 r.).
21.Anna Wiśniewska: „Rola muzykoterapii w placówkach integracyjnych”(XI sesja SKN –24.04.2002r.).
22.Katarzyna Majka: „Wpływ muzyki klasycznej na psychikę młodzieży a echo rocka w ich postawach i zachowaniach”, (XI sesja SKN –23.04.2002 r.).
23.Monika Kanios: „Muzyka jako forma terapii dzieci niepełnosprawnych ”(XIII Sesja Studenckich Kół Naukowych –20-21.04.2004 r.).
24.„Krystyna Osiecka -Motywy muzyczne w polskich sztukach plastycznych”(XIV Sesja Studenckich Kół Naukowych –19-20.04.2005 r.).
25.Zbigniew Budziński: „Muzyka w reklamie –negatywny i pozytywny wpływ na świadomość człowieka (XVII Sesja Studenckich Kół Naukowych –16-17.04.2008 r.).
26.Michał Powązka: „Niebezpieczne związki” (XVII Sesja Studenckich Kół Naukowych–16-17.04.2008r.).
27.Anna Sikora, Ewelina Matysek: „Niedopowiedzenia w muzyce” (VIII Międzynarodowa Konferencja Studenckich Kół Naukowych „Nauka młodych –nowe spojrzenie”, Akademia Podlaskaw Siedlcach –4-15września 2009 r.).
28.Dorota Milcarz: „Rola dramy w spektaklach teatru dramatycznego XIX Sesja Studenckich Kół Naukowych –21-22.04.2010 r.).
29.Anna Sikora: „Wampiry, film i muzyka i co z tego wynikło” (XIX Sesja Studenckich Kół Naukowych –21-22.04.2010 r.).
30.Anna Chamera: „Popkultura –gatunki muzyki, subkulturyXX Sesja Studenckich Kół Naukowych”–13-14.04.2011 r.).
31.Ewelina Matysek: „Charakterystyka metody Emila Jaques-Dalcroze’a, Karola Orffa i Zoltana Kodaly’a(XX Sesja Studenckich Kół Naukowych –13-14.04.2011 r.).
32.Anna Chamera: „Internet w służbie współczesnej edukacji muzycznej(XXI Sesja Studenckich Kół Naukowych –19-20.04.2012 r.).
33.Szczepan Królikowski: „Zjawisko homoseksualizmu i biseksualizmu wśród muzyków XXI Sesja Studenckich Kół Naukowych –19-20.04.2012 r.).
34.Szczepan Królikowski: „Organy –król instrumentów. Przykłady zabytkowego instrumentarium organowego z terenu województwa świętokrzyskiego(XXII Sesja Studenckich Kół Naukowych – 2013r.).
35.Wioletta Pruska: „Kształcenie głosu dziecka w polskich szkołach ogólnokształcących(XXII Sesja Studenckich Kół Naukowych –2013 r.).
36.Szczepan Królikowski: „Edukacja muzyczna w szkole i przedszkolu –dobro dla ucznia czy zło konieczne?”(XXIII Sesja Studenckich Kół Naukowych –2014 r.).
37.Anna Parkita: „Reminiscencje wojenne w sonatach fortepianowych Sergiusza Prokofiewa” (XXVI Konferencja Studenckich Kół Naukowych „Człowiek i środowisko”–20-21.04.2017 r.; druga nagroda).
38.Tatiana Sokolovska: „Wpływ edukacji muzycznej na osobowość człowieka –analiza własnych doświadczeń z nauki gry na fortepianie”(I Konferencja Naukowa Studenckich Kół Naukowych Wydziału Pedagogicznego i Artystycznego Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach „Człowiek wobec wartości” –23.05.2018 r.).
39.Tatiana Sokolovska: tłumaczenie referatu na język polski autorstwa prof. dr hab. Сташевська Інна (Państwowa Akademia Kultury w Charkowie, Ukraina)„Музыка как средство гуманистического воспитания в реформистских школах-интернатах Германии конца девятнадцатого и начала двадцатого века” („Muzyka jako środek edukacji humanistycznej w reformatorskich szkołach zinternatem w Niemczech na przełomie XIX i XX wieku)” (Międzynarodowa Konferencja Naukowa„Konteksty kultury i edukacji muzycznej. Tradycja –współczesność”, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach –14-15.11.2018 r.).
40.Tatiana Sokolovska: tłumaczenie referatu na język polski autorstwa prof. dr hab. Switłany Mykolinskiej (Narodowy Uniwersytet Pedagogiczny w Kijowie, Ukraina)„Особенности активизации слухового внимания школьников на занятиях в хоре”(„Sposoby aktywizowania uwagi słuchowej uczniów na zajęciach w chórze”) (Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Konteksty kultury i edukacji muzycznej. Tradycja –współczesność”, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach –14-15.11.2018 r.).
41.Grażyna Bronowicka: referat „Współczesny model kształcenia chórmistrzów a realia pracy” (II Konferencja Forum Idei Młodych Naukowców; Uniwersytet Kardynała Wyszyńskiego w Warszawie; 21 V 2019 r.).
42.Grażyna Bronowicka: referat „Problemy repertuarowe chórów kościelnych” (I Kongres Chóralistyki Polskiej w ramach Festiwalu Chóralnego Legnica Cantat; Legnickie Centrum Kultury i Chórtownia; 31 V 2019 r.)

Studenci podczas wykładów
Wykładowca przy laptopie

Kontakt

Moderator strony:
tel: 41 349 66 67
E-mail:damian.szabra@ujk.edu.pl

Dziekanat
41 349 66 66
41 349 66 84
41 349 66 86

Kilka słów o UJK

Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach jest jednym z 16 uniwersytetów państwowych w Polsce, jedynym w województwie świętokrzyskim.

Oferuje kształcenie na poziomie studiów licencjackich, magisterskich, doktoranckich i podyplomowych.